Canasta e un joc care poate fi jucat cu două perechi de cărti sau cu piesele de remi. Se poate juca în patru, persoanele opuse la masă creând o echipă, sau doar în doi, ceea ce reduce însă farmecul jocului bazat pe spirit de echipă si creste valoarea "norocului". La origine era un joc de cărti de origine sud-americană, asemănător cu rummy.
Mai jos voi încerca să scriu toate regulile (cât mai detaliate posibil) pe care le stiu.
- patru jucători, două echipe; coechipierii stau fată în fată;
- 2 seturi de cărti, cu 6 jokeri în total (jokerii si 2-arii reprezintă "valori", adică pot înlocui alte cărti);
- se împart câte 14 cărti la fiecare, iar cel din dreapta celui care a făcut cărtile primeste 15 si decartează primul;
- restul de cărti se pun în mijloc, se întoarce prima si se asează alături...sub ea se pune "surpriza" alcătuită din tot atâtea cărti cât indică numărul de pe cartea întoarsă prima (dacă e "valoare" se ia următoarea carte);
- primul nu trage carte, doar lasă jos;
- în faza initială, se etalează cu 50p (cărti sau combinatie de carti naturale cu valori = combinatie)
valori: 2 si jokeri;
punctajul cărtilor: 4-7 au 5p; 8-14 au 10p; asul si 2-ul au câte 20p; jokerul 50p; 3-ul rosu 100p; 3-ul negru (cu care te prinde sfârsitul unei mâini): -100 p.
alta varianta de punctaj: 4-9 au 5p; 10-14 au 10p; asul si 2-ul au câte 20p; jokerul 50p; 3-ul rosu 100p; 3-ul negru (cu care te prinde sfârsitul unei mâini): -100 p.
- canasta: serie de 7 cărti cu acelasi nr;
- canasta rosie: 7 cărti cu acelasi nr - 500p;
- canasta neagră: cărti cu valori - 300p;
- canasta de valori (jokeri + 2-ari) - 2000p;
- canasta de valori (numai din 2-ari) - 3000p;
- canasta de asi rosie: 1500p;
- canasta de asi neagra: 700p;
- dacă una din echipe are toti 3-arii rosii, punctajul acestora se dublează si vor valora 800p (1000p in unele variante);
- etapele de etalare:
-cu 50p (numai cărti sau numai valori) în cazul în care echipa are <1500 p;
- cu 90 p (numai cărti, numai valori sau combinat) în cazul în care punctajul total este între 1500 si 3000p;
-cu 120p (numai cărti, numai valori sau combinat) dacă punctajul total se încadrează între 3000p si 5000p;
- după ce s-a depăsit pragul de 5000p, unul din jucători trebuie să se etaleze la următoarea mână cu canasta, făcută în mână (care poate fi de orice fel);
- dacă se depăsesc 10.000p, echipa se declară câstigătoare, dar numai în cazul în care a si închis mâna respectivă!!;
- în momentul în care echipa este etalata, jucatorii acesteia pot lua pachetul=grămada de cărti folosite din mijloc (în cazul în care acesta contine cel putin 3 cărti). Aceasta se face in cazul in care jucătorul (caruia ii vine randul, din echipa etalata) doreste sa constituie o formatie cu cartea de deasupra si are cel putin inca doua carti cu acelasi numar sau o carte cu acelasi numar si o valoare (in unele variante nu se accepta sa se ia pachetul cu o carte si o valoare; doar doua carti de aceeasi valoare). Cel care a luat gramada este obligat să etaleze formatia astfel constituita fie alipind-o unei formatii de aceeasi valoare, deja etalate, fie constituind o noua formatie; Pachetul poate fi blocat=inchis in urmatoarele conditii:
dacă se pune jos 3 negru, următorul nu poate lua pachetul;
dacă se lasă jos 3 rosu, pachetul este închis până vine din nou rândul celui care a pus cartea (in unele variante 3 de rosu si de negru are acelasi efect - nu se poate lua pachetul un tur);
se mai poate "închide" pachetul si cu valoare, dar asta presupune indeplinirea urmatoarelor conditii: se pune lângă pachet o valoare (de catre cel care vrea să închidă pachetul) si din acel moment, pentru a lua pachetul, trebuie să ai atât 2 cărti naturale, cu acelasi nr ca cea care este jos, cât si alte 2 valori care trebuiesc doar arătate celorlalti jucători, iar valoarea care era langa pachet, trebuie alipită cărtilor etalate deja!!
in varianta mai simpla, o valoare (2 sau joker) face doar sa sara randul urmatorului jucator.
închide jocul cel care rămâne primul fără cărti, dar numai dacă echipa respectivă are cel putin 2 canaste!! - inchiderea valorează 100 p
se mai poate închide pachetul si cu cei 4 treiari negrii, caz în care închiderea valorează 1000 p!
etalarea se face cu minimum 3 cărti (min 2 cărti si o valoare);
intr-o formatie numarul valorilor trebuie să fie mai mic decât numărul cărtilor naturale;
coechipierul poate alipi cărti la cele etalate deja, în vederea formării de canaste;
în cazul în care se termină cărtile, se întoarce pachetul;
dacă un jucător trage 3 rosu (sau îl are deja în mână), poate să descopere cartea si astfel are posibilitatea să mai tragă încă una din pachet;
dacă un jucător trage 3 rosu după ce pachetul a fost întors, nu mai are voie să schimbe cartea;
dacă pachetul s-a întors deja de 3 ori si nimeni nu reuseste să închidă jocul, se declară "joc fără închis" si se face bilantul punctelor în momentul respectiv.